Reportáž z veletrhu Spoga + Gafa

Reportáž z veletrhu Spoga + Gafa
Spoga + Gafa je mezinárodní veletrh sportovního vybavení, vybavení pro táboření, kempingového a zahradního nábytku, který byl založen v roce 1960.

První veletrh měl 380 vystavovatelů a téměř 11 000 odborných návštěvníků. Od roku 1978 Spoga + Gafa ztratila některé segmenty trhu sportovního zboží , ale pro některé části odvětví sportu je i nadále číslo jedna na světě.

Některé segmenty sportovního zboží, jako je třeba sportovní oblečení, obuv a vybavení se přesunula do Mnichova, ale například rybolov či vodní sporty zůstaly veletrhu Spoga loajální. K těmto přibyla od roku 1980 ještě zcela vyhraněná část veletrhu pod názvem Spoga Horse, která je zaměřena na jezdecký sport.


Ročník 2014


Tento rok nebyl v žádném případě vyjímkou. Bylo zde zastoupeno přibližně 2 000 firem z 88 zemí celého světa. Na výstavišti Kölnmesse můžete v 11 halách o ploše 284 000 m²  a 100 000 m² venkovních ploch spatřit prezentace výrobců od zahradního nářadí, přes střední zahradní mechanizaci, vybavení pro vodní sporty, rybolov či zahradní nábytek, až po rekreační chaty, domky a vůbec všechno, co jen vzdáleně je spojeno outdoorovým trávením volného času.

Samozřejmě jednou ze samostatných expozic v oddělené hale č. 5 bylo grilování a vše potřebné k němu. Jsou tu zastoupeni výrobci všech typů grilů a to jak originálních, například Weber-Stephen, Napoleon, Campingaz, LotusGrill či Big Green Egg, tak, bohužel, i mnohých kopií různých kvalit provedení. Celá hala je po tři dny jakousi Mekkou grilování. U většiny stánku zkušení kuchaři prezentují možnosti grilů a příslušenství k nim tak, že grilují a grilované pokrmy nabízejí účastníkům veletrhu k ochutnání. Proto je veletrh nejen mimořádnou inspirací a příležitostí obchodníků, ale i milovníkům dobrého jídla upraveného na grilu. Prezentace firem Napoleon či Campingaz byly příjemným zastavením i rozptýlením po téměř nekonečném maratonu prohlídky stánků všech 11 výstavních hal.


Weber


Ovšem zcela mimořádným zážitkem byla prezentace firmy Weber-Stephen. Jejich stánek, zda-li lze tak ještě vůbec nazývat tento prostor, zabíral polovinu výstavní haly č. 1 na ploše přibližně 500 m². Jednotlivé sekce byly oddělovány dřevěnými palisádami v odstínu Tobacco. Přes recepci, kde návštěvníky vítali členové týmu Weber z celé Evropy, se návštěvník dostal do první sekce která byla pojata jako uvítací hala s expozicí průřezu produktů firmy společnosti Weber-Stephen od založení po přítomnost včetně kompletního sortimentu grilů pro sezónu 2015.  Druhou a největší sekcí byl prostor určený k jednání se stávajícími i potencionálními klienty vybavený pohodlnými kruhovými stolky a lavicemi. Tyto byly doplněny potřebami pro stolování a dekorativními živými bylinkami ve vhodných kusech příslušenství Weber.

V tomto prostoru byla i předváděcí stage kde se každé dvě hodiny střídali šéfkuchaři zvučných jmen a přímo před návštěvníky připravovali pokrmy jenž se dají bez nadsázky označit za skvosty gastromomie. Tuto stage doplňovaly dvě otevřené kuchyně které zajišťovaly nealkoholické nápoje a občerstvení v podobě menu připravovaného jak jinak než na grilech Weber. Menu sestávalo z Flank Steaku s čerstvým salátem, vepřových líček z mléčného selete s bramborovou kaší a pro vegetariány pečené sladké brambory s ovocným dipem. Pro úplnou stylovost se toto občerstvení platilo Weber dolary. Další sekci představovala výstavní plocha novinek pro sezónu 2015 s dalšími třemi menšími stánky ve kterých kuchaři předváděli v praxi 6 nejžhavějších položek ze seznamu novinek 2015. Poslední sekce byla vymezena pro dvě vzorové varianty prodejen.

S klidným srdcem mohu potvrdit, že prezentace firmy Weber-Stephen byla dílem dokonalé designové profesionality, obchodní strategie a amerického stylu.

LotusGrill


Další skutečně zajímavou zastávkou byl v hale č. 5 stánek společnosti LotusGrill. Tato německá společnost se sídlem odbytu v průmyslovém městě Ludwigshafen am Rhein ve spolkové zemi Porýní - Falc, v České republice zastoupena společností H.H.O. s.r.o. se sídlem v Praze, přišla s úplně novým pricipem fungování grilu. Tento nový nápad spojuje mobilnost, snadnost užívání a údržby s mimořádným designem. Mnohostrannost umocňuje fakt, že gril dokáže fungovat  bez kouře, proto ho lze používat jak venku tak i v interiéru. Efektivitu grilu zvyšuje poměrně široká a různorodá paleta příslušenství. Toto si bylo možno ověřit přímo na výstavě díky nepřetržitému předvádění kuchařů a samostného majitele společnosti . Předvádění probíhalo tím stylem, že byl vždy jeden gril právě roztápěn, druhý běžel naplno, třetí byl v závěrečné fázi grilování a tak se demonstrovala jednoduchost čištění i opětovného roztopení. Na samotném roštu se připravovaly papriky, rajské, nebo brambory jako příloha.

Při použití víka pak Flank Steak v celku či na pizzakameni byla pečena pod skleněnou poklicí pizza a tortily. Absolutní senzací byly Teppanyaki - oboustranný grilovací kámen na kterém byly připravovány vysoké steaky ze svíčkové. Ochutnávky byly hojné, leč pro velký zájem návštěvníků se nebylo snadné k nim dostat, protože stánek jimi byl takřka neustále přímo obležen. I nápaditost provedení samotného místa prezentace byla mimořádná. Kombinace nerezu, skla a samotných barevných verzí modelů LotuGrill byla velmi profesionálně a citlivě zpracována . Za dlouhým předváděcím  půltem, který odděloval zbytek prostoru, byly umístěny stolky sestaveny z modelů XL na kterých byla položena kruhová skleněná deska a židle z modelů LotusGrill v základní velikosti na nerezových nohách v podobě barových stoliček. Jsem naprosto přesvědčen, že tento produkt si rychle najde své skalní příznivce.

Závěrem musím konstatovat, že návštěva veletrhu Soga + Gafa je skutečně impozantním zážitkem. Jak svým záběrem spektra trhu potřeb pro trávení času pod širým nebem , tak rozsáhlostí výstavních ploch. Takový veletrh prostě v České republice navštívit nelze i díky dokonalé organizaci, s typickou německou přesností, pečlivostí a pořádkem, milým a vždy ochotným personálem výstaviště i vyváženého rozmístění stánků s občerstvením a sociálních zařízení. Snad jediným stínem vrženým na tuto akci byl ohromný počet plagiátů různých kvalit vesměs vyrobených a prezentovaných čínskými firmami. U těchto stánků bylo také návštěvníků poskromnu. Za prvé z důvodu úrovně prezentace, stánky nebyly designově vůbec propracované a produkty v nich byly pouze postaveny takřka bez ladu a skladu, za druhé viditelně špatnou kvalitou provedení a za třetí pasivitou vystavovatelů, kteří neprováděli žádné předváděcí akce a kolem nabízeného zboží pouze seděli. Nejmarkantnějším rozdílem ovšem byla kvalita zpracování i materiálů.  Například již jmenovaný Weber-Stephen s továrnou v Chicagu (původně Weber Brothers Metal Works) kde je kvalita přísně hlídána i LotusGrill, který nechává své produkty vyrábět v Číně a Vietnamu pod důkladným dohledem vlastních kontrolorů kvality delegovaných z Německa jsou kvalitou na první pohled diametrálně výše oproti plagiátům a nejedná se pouze o výrobce grilů.

Boj s těmito výrobci, kteří řekněme nectí patentované produkty, je bohužel nekonečný a značně nákladný. Důkazem tohoto faktu byly i nápisy u těchto vystavovatelů zakazujících focení.

Odeslat článek známému   Vytisknout